tisdag 4 augusti 2009

Kaloribomber

Kaloribomber. Det finns inget annat sätt att namnge dessa kakor på, allt annat vore dikt och förbannad lögn! ;) Men om man ändå vill ge det ett försök så är snickerskakor det närmsta man kan komma i beskrivningen. :) Oavsett vad de kallas för så är den ena fantastiskt goda små kakor! Det krispiga och söta bryts av utav den mörka chokladen. En av de stora fördelarna är att dessa görs utan ugn. Man rör ihop och värmer alla ingredienserna i en kastrull, sedan krossar man flingorna lite lätt och rör ner dom i smeten. Första gången jag åt dessa var på ett pyjamasparty hos en klasskompis på mellanstadiet. Ända sen dess (17 år!?) har de varit ett återkommande inslag i bakarsenalen!


Kaloribomber

1 burk jordnötssmör (340 g)
3 dl sirap
1,5 dl kokos
1,5 dl socker
1,5 tsk vaniljsocker
1,5 liter special-K (eller liknande)
300 g mörk choklad (Marabou)

Värm jordnötssmör, sirap, kokos, socker och vaniljsocker på svag värme i en kastrull. (det ska bli varmt och tunnas ut men får inte brännas vid!). Krossa flingorna lite lätt och lägg dem i en stor skål. Häll över jordnötssmeten och rör om tills allt har blandats.

Häll smeten på en bakpappersklädd plåt och tryck ut den tills den är ca 1 cm tjock (den kommer inte täcka hela plåten). Ställ in i kylen.

Smält chokladen och bred den över den kalla kakan. Ställ in i kylen att stelna.

Skär i rutor (ev. kan plåten behöva stå framme en liten stund innan de skärs upp för att inte chokladen ska spricka).

Platta ut smeten tills den är ca 1 cm tjock på en bakpappersklädd långpanna.

Bred ut choklad över hela kakan. Låt stelna i kylen

5 kommentarer:

  1. Oh jisses vad många gottigheter du hunnit med! :) Denna snickerskaka kommer jag att ganska omgående att prova/smaka..
    Bra jobbat! Önskar att jag hade haft mera tid att prova allt.. Fortsätter följa din spännande blogg!
    //C

    SvaraRadera
  2. Hejsan! Funderade på.. spelar det någon roll om det är ljus eller mörk sirap? :)

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag använder alltid ljus sirap till kakor och godis. Mörk sirap brukar jag ha till bröd. Osäker på hur det blir med den mörka.. den sirapen smakar lite mer och känns inte riktigt lika söt som den ljusa. Jag hade nog inte chansat utan kört på den ljusa :)

    SvaraRadera
  4. Okej! då vet jag :)Jag ska definitivt göra dessa någon dag! ser jätte goda ut :)

    SvaraRadera
  5. Dom ser ruskigt goda ut! La in bilden i min blogg och länkade hit, jag hoppas att det är okej, om inte så tar jag bort den!

    SvaraRadera