måndag 17 september 2012

Morbergs chokladmousse

Morberg fick även stå för efterrätten i lördags! Men hur i hela världen han kan tycka att det här receptet är lämpligt till fyra personer förstår jag inte :-) Jag gjorde sex stoora portioner vilket lätt hade kunnat bli åtta (eller 10 om man serverar den med extra grädde ;-)). Eller rättare sagt - gäller det bara kvällsmys så är 6 portioner lagom, men till dessert efter en middag räcker receptet det till 8 portioner. Att jag toppade med grädde och hallon gjorde visserligen inte saken bättre, jag fick i mig ungefär hälften innan det tog tvärstopp. :D Förutom portionsstorleken är moussen riktigt fin! Luftig, men ändå med tydlig smak av choklad.


Morbergs chokladmousse
6-8 port

200 g mörk choklad (70%)
6 dl vispgrädde
äggulor (rumsvarma)

Vispa grädden fluffig (inte för hårt!). Hacka chokladen och smält den över ett vattenbad. Blanda ner äggulorna i den smälta chokladsmeten. 

Blanda sedan ner choklad och äggsmeten i grädden och rör om försiktigt. Fyll moussen i portionsformar och ställ in i kylen. Låt stå minst en timme innan servering.

2 kommentarer:

  1. Chokladmousse är så lent och gott!

    SvaraRadera
  2. hej.. oj så gott det såg ut..gillar morberg..han "kastar" så ihop maten som sen ser så läcker ut..

    SvaraRadera