måndag 17 september 2012

Lax med hollandaisesås

Blev så sugen på lax och hollandaisesås i helgen så jag köpte två bitar fjärilslax och bestämde mig för att första gången försöka göra en egen hollandaisesås! Efter lite receptletande och velande föll valet på Per Morbergs hollandaisesås. Själva tillagningen var inget problem tyckte jag, det var inte svårt att göra såsen men det blev för mycket smak av vinägern. Jag kommer nog att testa ett helt annat recept nästa gång. Min sambo tyckte såsen var god och att det hade räckt med att ta aningens mindre mängd vinäger nästa gång... 


Lax med hollandaisesås

250 g smör
3 äggulor
2 msk äppelcidervinäger
0,5 citron, saften
Salt, efter smak
Vitpeppar, efter smak

Smält (skira) smöret på låg värme utan att röra i kastrullen, ta sedan bort kastrullen från värmen. 

Vispa ihop äggulorna med vinäger och citron i en mindre rostfri kastrull/gryta (får inte vara av aluminium eftersom det kan missfärga såsen). Sätt kastrullen i ett vattenbad, dvs placera den i en större gryta med sjudande vatten i botten (vattnet får inte nudda den nerstoppade kastrullen). Låt inte vattnet koka, utan håll ca 98 grader. (Jag hade en 3-litersgryta i en 5-liters - inte för volymens skull utan för att det var mest praktiskt med två öron på grytorna) Rör hela tiden äggen tills de tjocknat något (dvs tills det känns och ser ut som vaniljkräm). 

Häll i lite av det smälta smöret i taget med hjälp av sked. Var noga med att inte få med bottensatsen. Vispa tills såsen tjocknar. Smaksätt med salt och vitpeppar.

Salta och peppra laxen, stek i smör på medelstark värme. Servera laxen med kokt potatis, hollandaisesås och sallad.

FAKTA OM SKIRAT SMÖR
Att skira smör innebär att man smälter smöret sakta. Då delar det sig i en fett- och en vattenfas och sedan använder man det smörgula fettet som lägger sig överst i kastrullen. Smör består av ca 82 procent fett. Resten är proteiner, mjölksocker och vatten. Vatten är tyngre än fett, därför hamnar det ihop med de vattenlösliga komponenterna i botten av kastrullen när man smälter smöret utan att röra i kastrullen.
Källa: Arlafoodservice

1 kommentar:

  1. Så mycket gott du lagat den senaste tiden! Jag hinner ju inte alls med! Hollandaise är gott! Jag har aldrig testat Per Morbergs recept.

    SvaraRadera