torsdag 23 februari 2012

Stuvad potatis och wienerkorv

I vårt lilla hushåll på två personer tycker vi för det mesta lika när det gäller mat. Skulle den ena av oss opponera sig kan dock den som står vid kastrullerna alltid kasta in sitt veto. Vilket i 99% av fallen innebär att jag vinner sådana diskussioner. Hade min sambo fått bestämma skulle vi t.ex. aldrig ha stuvad potatis på menyn, vilket jag tycker är oerhört synd då det är en riktigt god och lättlagad husmanskost. Nu är jag inte genomruttet grym och serverar detta på pin tji bara för att få utöva mitt veto då och då, istället tar jag tillfället i akt när det kommer i min väg. Som ikväll. Han är ute på afterwork. Jag "råkade" koka för mycket potatis häromdagen och lämpligt nog räckte det till en omgång stuvad potatis. Bara till mig!



Stuvad potatis och wienerkorv
2 port

1 msk vetemjöl
2 dl mjölk
1 msk smör
5 kokta kalla potatisar
Salt, vitpeppar
Ev. persilja

2-4 wienerkorvar

Vispa ut mjölet i mjölken i en kastrull. Lägg i en klick smör och koka upp under omrörning. Låt det koka i ca 5 minuter. Skär potatisen i små tärningar och vänd ner dom i kastrullen, rör om några gånger tills potatisen är genomvarm.

Servera med stekt wienerkorv (eller isterband).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar