söndag 19 februari 2012

Stekt torsk med potatis och sås

Jag är väl egentligen inte rätt person att tala om för er hur stekt fisk ska tillagas, men eftersom det var dagens söndagsmiddag så delar jag ändå med mig av hur jag gjorde. Med minnerna av mammas goda sås till den stekta torsken i bakhuvudet försökte jag mig idag på att göra något som liknande den. Det gick väl sådär... smakerna anades, jag kom ännu tydligare ihåg hur jag ville att den skulle smaka, men nådde inte riktigt ända fram. Visst kan man tillsätta en fiskbuljongtärning för att få mer smak men då blir det inte riktigt den såsen jag är ute efter. Nåja, trots att det inte blev så bra som jag hoppades så är jag ändå väldigt nöjd med att jag lyckades servera en fiskrätt! Det är nämligen något jag måste försöka bli bättre på, att tillaga goda fiskrätter. ;-) 




Stekt torsk med potatis och sås
4 port

500-600 g torskfilé
1 ägg
1,5 d ströbröd
Salt, vitpeppar
Smör och matolja att steka i

Sås
2 msk smör
2 msk vetemjöl
4 dl steksky
4 msk vispgrädde
Salt, vitpeppar

Skölj torsken och torka sedan av den med hushållspapper. Dela torsken i mindre bitar, krydda med salt och vitpeppar. Vänd bitarna i uppvispat ägg och ströbröd.

Lägg i 1 msk smör och 1 msk olja i en stekpanna. Lägg i några fiskbitar i taget när smöret har tystnat. Stek i 2-3 minuter per sida (vänd en gång, rör inte fisken däremellan!). Nybörjartips - ställ ett klocka på 5 minuter, vänd efter halva tiden och lyft av fisken när klockan ringer.

Ta upp fisken och häll i 1 dl vatten i stekpannan. Spara stekskyn. Häll sedan i 1 msk smör, 1 msk olja och fortsätt steka tills all fisk är klar. (Skölj ur pannan med 1 dl vatten mellan varje stekomgång)

Smält smöret till såsen i en kastrull, rör ner vetemjöl tills det blir en klumpfri smet. Späd med lite steksky i taget, häll i grädden och koka såsen i 5 minuter. Smaka av med salt och vitpeppar.

Serveras med kokt potatis.

1 kommentar:

  1. Tack för ett enkelt recept utan en massa extra ingredienser.
    Blev jättegott med lite riven morot och potatis till.

    Hälsningar Inger 81

    SvaraRadera