torsdag 6 januari 2011

Pasta med varmrökt lax och citronsås

När vi var i USA åt vi en pastarätt med lax, sparris och citronsås som inte var så dum så idag tänkte jag göra något som liknar den. Så här i efterhand inser jag att jag aldrig skulle rört ner laxen i såsen (det anade jag även innan men chansade eftersom det var ett lätt sätt att värma laxen på). Jag är medveten om att det inte ser så aptitligt ut på bilden men det smakade faktiskt bättre än det ser ut :). Tips till er som vill göra detta är att värma laxen vid sidan om (tex i ugnen), sen vid servering röra ihop pastan med citronsåsen och lägga sparris och lax ovanpå (eller servera dom var för sig).


Pasta med varmrökt lax och citronsås
4 dl crème fraiche
1,5 dl vispgrädde
1 citron
1 msk fiskfond (alt. buljongtärning)
Citronpeppar
Salt
Maizenaredning

300 g varmrökt lax
10 stänger sparris

Koka pastan al dente, jag använde en sort som heter Reginette som jag har köpt i Italien. Hittar man inte den och vill ha en bred bandpasta kan man t.ex. ta Pappardelle istället.

Koka upp vatten till sparrisen. Dela sparrisen i fyra bitar och koka i lättsaltat vatten 2-3 minuter. Häll av vattnet och ställ åt sidan.

Värm laxen i micro eller ugn tills den blir ljummen.

Koka upp crème fraiche, grädde och fiskfond. Riv ner skalet från en citron och pressa i saften från halva citronen. Krydda med lite citronpeppar och salt. Smaka av om det behövs mer citronsaft. Red såsen med lite maizena om du vill ha den tjockare och låt allt koka ihop några minuter.

Rör ihop pastan med citronsåsen, servera sparris och lax vid sidan om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar