måndag 17 januari 2011

Cloettas kexchokladpaj med blåbär

I fredags fick jag ett paket hemskickat av Cloetta som innehöll deras nya kexhoklad med smak av blåbär. I paketet fanns även ett recept på en paj som jag nu har provbakat. Jag gjorde dock bara halva satsen och fördelade i 3 portionsformar (blev lite för mycket, fyra portionsformar är nog mer lagom).

Pajen (och kexchokladen) var okej, det är alltid roligt att testa säsongsmakerna men hittills tycker jag inte att någon smak slår originalet. ;)


Kexchokladpaj
330 g kexchoklad med blåbärssmak (6 st à 55 g)
180 g smör (12 msk)
150 g mörk choklad
4 msk ovispad vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
2 äggulor

Mixa kexchokladen i en matberedare. Smält smöret och mixa ihop det med kexsmulorna. Bred ut den (lösa) smeten i en pajform eller flera portionsformar. Grädda i 175 grader, 6 minuter (5 minuter för portionsformar). Låt svalna.

Smält chokladen och rör ner den ovispade grädden. Tillsätt vaniljsocker och rör till sist ner äggulorna. Bred chokladen över pajbotten. Ställt kallt i minst 4 timmar.

Sikta över florsocker och servera med grädde eller glass.

Ny smak - Kexchoklad med blåbärssmak

Kexchokladbotten före gräddning

3 kommentarer:

  1. Så himla gott det där måste ha blivit. Pajen ha jag testat eller ett liknande recept i alla fall med vanlig kexchoklad och det va himla gott. Måste ju bli en extra liten piff med blåbär..

    SvaraRadera
  2. Detta lät ju superspännande får nog köpa med mig den kexchokladen och testa detta recept nästa gång jag varit hemma i Sverige.

    SvaraRadera
  3. Idag har jag gjort kexchokladpajen, men med vanlig kexchoklad. Gjorde också halv sats i en liten pajform. Blev kanongott, jag tog lite Crema Di Balsamico, hallonsmak (ICA), bredvid på fatet och det blev en bra smakbrytning. Prova gärna det.
    Ha en fortsatt bra helg.

    SvaraRadera