onsdag 9 juni 2010

Fransk köttgryta

Ikväll har vi haft födelsedagsmiddag här hemma för sambon. Han önskade sig en köttgryta med ris till huvudrätt och vinnarkladdkakan till efterrätt (det var första gången jag gjorde den sedan SM gick av stapeln i oktober så det var dags nu igen!)

Jag tycker det är svårt att få riktigt god smak på grytor men efter en stunds letande på nätet hittade jag ett recept på Fransk köttgryta som verkade gott. Receptet kommer från Touch of taste från början men jag har gjort om det lite efter eget tycke och smak.


Fransk köttgryta
5-6 port

800 g nötkött (t.ex högrev)
8 shalottenlökar
1 pkt bacon
1 röd paprika
200 g champinjoner
7 dl vatten
3 msk oxfond med rödvin (Touch of taste)
2 dl vispgrädde
3 msk maizenaredning
Färsk timjan

Skär köttet i mindre kuber, ca 2x2 cm. Bryn köttbitarna i omgångar en stekpanna, salta och peppra väl innan de flyttas över till en stekgryta. Hacka shalottenlökarna och stek dom mjuka i lite smör innan detta också hälls ner i stekgrytan. Slå på 5 dl vatten och 3 msk oxfond. Låt koka på svag värme i 1,5 timme.

Skär bacon och paprika i mindre bitar, dela champinjonerna på hälften. Stek baconet i en torr stekpanna tills det får färg (ska inte bli knaperstekt), flytta över till stekgrytan. Stek sedan paprika och svamp i en stekpanna och flytta över detta också till stekgrytan. Häll på 2 dl vatten till och fortsätta koka i 20-30 minuter.

Häll i grädde och red av med maizena när grytan börjar bli klar och köttet är mört. Smaksätt med lite färsk timjan, ev mer fond, salt eller peppar.

Servera med kokt ris.

3 kommentarer:

  1. Missa inte första tävlingen för månaden som har startat nu! Du kan vinna ett fullproppat paket fyllt med formar från Kalasform! Skulle vara jätte roligt om du deltar! Ha det bra! Kram Daniella - BakeCake

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag hittade detta recept för några år sedan och jag är helt förälskad! Fantastiskt gott! Därefter har jag hittat så mycket gott på din sida och för det tackar jag dig! /Mikaela

    SvaraRadera