måndag 9 juli 2012

Blåbärsglass

Idag har vi haft en riktigt varm och fin sommardag här på ostkusten! Så varm att vi passade på att inviga den nya, lilla, glassmaskinen från OBH Nordica. :-)Jag höftade till med mängden 1/2 dl blåbär som smaksättare men nästa gång ska jag testa med 1 dl bär istället. Efter 10 minuter i glassmaskinen var smeten fortfarande lite för lös för att servera direkt så jag ställde in skålen i frysen en timme innan vi provsmakade glassen. Själva glassen blev bra tycker jag -len och krämig. Det här är ett himla enkelt sätt att göra glass på, det går hyfsat snabbt och det behövs inte många ingredienser.


Blåbärsglass
2 port

2 dl vispgrädde
2 äggulor
40 g strösocker (ca 2,5 msk)
1/2 dl blåbär (jag tog frysta)

Vispa grädden. Vispa äggulorna med hälften av sockret till en ljus smet. Mixa blåbären med hälften av sockret och rör sedan ner det i äggsmeten. Vänd ner grädden.

Häll smeten i glassmaskinen (OBH Nordica). Kör 10-15 minuter, ställ ev. in skålen i frysen till glassen har stelnat helt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar