lördag 12 maj 2012

Italiensk pasta med soltorkade tomater och oliver

Kvällens middag är faktiskt också en favorit i repris, jag tillagade det första gången på min födelsedag för tre månader sen. Då, liksom nu, ökade jag på mängden av alla ingredienser jämfört med ursprungsreceptet. Skillnaden är att idag höll jag koll på hur mycket jag tog av allting :-) Grundreceptet säger att 3 dl vätska ska räcka till 4 portioner, jag säger att 5 dl väska som kokar ner och tjockar till sig är lagom till 3 portioner. Gillar du soltorkade tomater och oliver kommer du inte att bli besviken, detta är riktigt gott!

Jag har dessutom börjat köpa fryst majskycklingfilé senaste tiden - godare och lagom stora portionsbitar jämfört med många av de vatteninsprutade filéer som finns i frysdisken. Riktigt illa är det när 1 kg kyckling består av 3 filéer!! Det går ju inte att servera en filé per person när de är så gigantiska... fullkomligt vansinnigt! Har ni inte testat majskycklingfilé så kosta på er det nästa gång (pris ca 90 kr/kg) - det är värt prisskillnaden!  



Italiensk pasta med soltorkade tomater och oliver
3 port

1 pkt färsk fettucini
3 kycklingfiléer

5 dl matlagningsgrädde
1 msk kycklingfond
10 soltorkade tomater
3/4 tsk rosmarin
1/2 tsk sambal oelek
15 svarta oliver
1 msk färsk basilika

Salta och peppra kycklingen, stek i smör i en stekpanna tills filéerna får färg. Flytta över kycklingen till en ugnsfast form, stek i 175 grader ca 10 minuter eller tills kycklingen är klar.

Koka upp grädde och kycklingfond, rör ner strimlade soltorkade tomater (plus lite av oljan), rosmarin och sambal oelek. Koka ihop i 15 minuter. Skiva oliverna och rör ner dom, koka ytterligare 5 minuter. Vänd ner hackad, färsk basilika före servering.

Servera med kokt pasta, ruccola och vitlöksbröd.

1 kommentar: