måndag 9 januari 2012

Tonfiskgratäng Tagliatelle

En av de bästa matsidorna som finns är Matklubben. Där lägger vanligt folk upp recept som sedan kan betygsättas av alla läsare. Det finns nästan 90000 recept så man hittar nästan alltid något gott där! Igår t.ex. gjorde jag en sökning på Tonfisk och Purjolök (som jag hade hemma i kylen). Det gav 126 träffar, av dom valde jag ut detta som har fått strax över 4 (av 5) i betyg av ca 50 röster. Riktigt så högt betyg får den inte av mig, men en stadig 3a kan jag gott kosta mig. Dvs det duger alldeles utmärkt som en vardagsmiddag när man vill ha variation i sin matlagning. Inget fel på smaken men inte heller någon aha-upplevelse.



Tonfiskgratäng Tagliatelle
4 port

4 port tagliatelle
2 burkar tonfisk
10-15 cm purjolök
5 dl matlagningsgrädde
1 dl chilisås
1/2 dl sweet chilisås
2 tsk citronpeppar
1-2 dl riven ost

Koka pastan. Hacka purjolöken. Rör ihop grädde, chilisås, sweet chilisås och citronpeppar. Rör ner tonfisk och purjolök.

Smörj en ugnsform. Lägg den färdigkokta pastan i botten av ugnsformen och häll över tonfisksåsröran. Strö över riven och sätt in formen i ugnen att gratineras i 200 grader, ca 25-35 minuter.


Vi åt vitlöksmarinerade champinjoner till detta, men vilken sallad som helst duger fint.
Vitlöksmarinerade champinjoner

3 kommentarer:

  1. Yummy yummy :) Så gott med tonfisk. Jag älskar vitlök så få undrar hur gör du med vitlöksmarinerade champinjoner? Jag tycker om din blogg och jag hittade några dina recept och kommer att baka. Gott allting ;)

    Må så gott!
    Mvh Lotta

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Suveränt gott var det. Dock hade jag tagit lite för mycket tagliatelle...Marinerade också champinjonerna, men la dem i en sallad istället.
    Mvh Pia i Eslöv

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Klicka på bildtexten under champinjonerna så kommer du till receptet. Jag tycker det är jättegott! Vi brukar även äta det till fläskfilé, potatis och grönpepparsås.

    Tipset att ha dom i sallad verkar också väldigt gott! :-)

    Hälsar
    Camilla //Mingodasida

    SvaraRadera