söndag 15 maj 2011

Pinnbröd

Det här gör vi väldigt ofta när vi grillar, det är alltid gott! Varmt, nygrillat bröd med lite smör till! ;-)


Pinnbröd
5 st

5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
50 g smör
1 3/4 dl vatten

Blanda mjöl, bakpulver och salt. Skär smöret i kuber och mixa ihop allt. Häll i vattnet och fortsätt mixa tills det blir en smidig deg.

Dela degen i fem delar och rulla ut varje del till en långsmal rulle (ca 2 cm tjock). Snurra varje rulle runt en grillpinne, tryck ihop ändarna.

Grilla dom runt om tills de har fått färg, de får gärna vara lätt degiga i mitten när man tar bort dom från grillen eftersom de fortsätter gräddas en stund av eftervärmen. Grillas de för länge blir dom torra och tråkiga :(


4 kommentarer:

  1. Linda Gustafsson17 maj 2011 kl. 21:38

    Detta ska jag helt klart testa att göra nästa gång vi grillar :D Smakar alldeles underbart med nybakat pinnbröd!! Att jag inte tänkt på att göra det förut :)!

    SvaraRadera
  2. åh så praktiskt! och gott! ska absolut testas vid helgens grillning =)

    SvaraRadera
  3. detta recept måste jag testa , säkert skit gött. Jag har gjort på annat vi s jag men detta låter mycket godare ;)

    SvaraRadera