fredag 12 november 2010

Semesterbilder från Hawaii, del 2

Bildvisningen fortsätter med bilder från Hawaii. :)

Dagen efter vi landat gick vi en liten runda i Honolulu.. mötte bl.a den här palmen ;)

Doleplantagen - här odlas all Dole-ananas.

Vi fikade ananasmjukglass, drack färskpressad ananasjuice och åt färsk ananas.

Vet inte hur många av er som följde TV-serien Lost, men jag och min sambo har sett de flesta avsnitten. I stort sett hela serien är inspelad på Oahu så vi tyckte det var kul att se en del av de inspelningsplatser som användes. Den här stranden t.ex. är den plats där serien började med ett krachat flygplan.

Mokule'ia beach

Vi körde cabbe! En Ford Mustang närmare bestämt, kanske inte väldens roligaste bil men det var skönt att kunna köra taklöst i det fina vädret. :)

Stranden i Honolulu (nä, det är inte Waikiki utan en annan strand som låg närmre vårt hotell ;) ).

Det var verkligen helt underbart! Minst 30 grader i solen och 27 grader i vattnet. :)

Körde längst sydöstra kusten av Oahu. Det är fint men badsugen blir man verkligen inte. ;)

Kailua beach har blivit utsedd till en av de 10 vackraste stränderna i världen.

The Byodo-In temple

Vi åkte en guidad tur på Kualoa Ranch där vi fick se ännu fler film- och TV-serieinspelningsplatser. Här visar guiden en bild ur Lost på den platsen där scenen spelades in.

Så himla fint här (även om det regnade stundtals under turen). Vid de här bergen har bl.a. scener till Lost och Pearl Harbor spelats in.

Vi fick också testa att vara lite filmstjärnor ;) Det här ska föreställa en scen ur Lost där Hurley knuffar den gamla folkan nedför en slänt.

Luau är en hawaiiansk grillfest. Vi åkte på en sådan till en strand strax utanför Honolulu. Det var väl sådär tyckte jag - visst var det kul med lite show och mat men det kändes väääldigt tursitigt! ;)

Vi fick smaka griskött som tillagats i den underjordiska ugnen.

Bild tagen i solnedgången innan grillfesten drog igång

När vi kom tillbaka från grillfesten hoppade vi av bussen i Waikiki för att se alla människor som var ute och firade Halloween. Det var verkligen knökfullt på gatorna! Fast mest (eller minst) utklädda var tonåringarna... ;)

Även över Oahu flög vi en tur med helikopter. Tyvärr var det svårt att höra vad piloten sa (guidade) så även om det var fint så var detta en sämre tur än den vi tog över Grand Canyon.

Det var riktigt stora vågor vid North Shore (norra kusten).

Var på Pearl Harbor och fick lyssna på hur attacken den 7 dec 1941 gick till. Vi åkte även ut till USS Arizona Memorial som är en "bro" som byggts över skeppet som skönk under attacken. Kvar ombord finns ca 1000 besättningsmän som var ombord under attacken.

Sunset beach. Även om inte vågorna ser sååå stora ut här så var de högsta kanske 3-4 meter och suget efter dom var enormt. Det är egentligen badförbud här men det var många som lekte i strandkanten.

Jag och Andrée i solnedgången på Sunset beach. :)