torsdag 12 augusti 2010

Knäckig rabarberpaj

Rabarberna växer så det knakar i trädgårdslandet nu igen så det fick bli en raberberpaj till fikat. Detta recept hittade jag på matklubben där det fått högt betyg. Tyckte pajen var helt okej men jag vet inte om jag skulle vilja säga att det är en knäckig paj?


Knäckig rabarberpaj
400 g rabarber
1½ msk potatismjöl
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 g smör, smält
1½ dl ljus sirap

Skär rabarbern i bitar och lägg i en ugnssäker form. Strö över potatismjölet och blanda runt det med rabarberbitarna.

Blanda socker, vetemjöl och bakpulver. Rör i smält smör till en smulig deg. Fördela över rabarbern och ringla över sirapen.

Grädda i 200 grader ca 20 minuter eller tills pajen fått fin färg.

2 kommentarer:

  1. Lyckliga dig med egna rabarberplantor! Rabarberpaj kan verkligen vara otroligt gott!

    SvaraRadera
  2. Mums med rabarberpaj!

    När jag gör paj brukar jag göra en vanlig smuldeg enligt vår kokbok, men dom sista gångerna har jag tröttnat lite på det och lagt till en ingrediens. När degen är på plats över bären, äpplena eller vad man nu har strör jag över lite socker och sedan ringlar jag över sirap. Det blir segt och gott :)

    SvaraRadera