måndag 9 augusti 2010

Ceasarsallad

Till slut kom jag mig äntligen för att testa att göra en egen ceasarsallad med en hemmagjord dressing till. Åhhh så gott det var!! Lillebror klassar detta som Top-5 av det godaste han har ätit här. Jag har gjort salladen två gånger i sommar, ena gången fick jag inte tag på nån romansallad utan köpte en påse blandsallad istället.


Ceasarallad
3-4 kycklingfiléer
1-2 Romansalladshuvuden
Brödkrutonger (av 3 skivor formfranska)
Parmesanost

Dressing
2 äggulor
1 mskvitvinsvinäger
1 msk dijonsenap
2 sardeller
3/4 vitlök solo
2 tsk citronsaft
3 dl rapsolja
1/2 dl riven parmesan

Använd stavmixer och mixa ihop äggulor, vitvinsvinäger, dijonsenap, sardeller, vitlök och pressad citronsaft. Häll i den rumstemperarde oljan i en tunn stråle under fortsatt mixning. När oljan är slut ska dressingen ha majonnäsliknande konsistens. Rör ner den rivna parmesanosten och smaka av med salt och peppar. (Ev. kan man späda dressingen med lite vatten om man tycker att den är för tjock)

Kycklingen stekte jag i stekpanna med Knorr kycklingkrydda på tills filéerna fått fin färg, sedan får de gå färdigt i ugn i 175 grader ca 10 minuter.

Dela 3 brödskivor formfranska i 4x4 bitar (kantskär bördet först). Stek i rikligt med olivolja tills de blivit gyllenbruna.

Lägg romansallad i en stor skål eller på ett stort fat. Skiva kycklingen i tunna skivor och lägg ovanpå salladen, fördela krutonger och parmesanost (använd potatisskalare för att få tunna skivor) på kycklingen och klicka ut dressingen över salladen. (Servera dressingen som blir över i en skål vid sidan om)

3 kommentarer:

  1. Mmm...låter gott. Ska jag prova en dag. Är ju just dressingen, som är avgörande om det blir gott eller ej! :)

    SvaraRadera
  2. Mmmmm gott. Brukar ta det på restaurang ibland men har faktiskt aldrig testat att göra det hemma!

    SvaraRadera
  3. Idag ska jag bjuda på Cesarsallad för 1a gången här hemma i Sverige. Kollade ditt recept på dressingen för det är ju inte sammalika här o i Spanien. Hoppas sommaren varit toppen!
    //Pilla

    SvaraRadera