måndag 1 februari 2010

Ugnsstekt lax med romsås

Jag tycker själv att detta ser rätt gott ut.. men det var faktiskt ingen höjdare. Har läst flera tips om att man ska täcka laxen med majonnäs eller crème fraiche för att den ska bli extra saftig. Och visst.. på så sätt blev den bra - men det här med att hälla saften från en hel citron över... Nja! (jag har ändrat i receptet och skrivit en halv citron). Jag har egentligen svårt att sätta fingret på exakt vad det är som gör att jag inte gillar laxen.. kanske var det lite syrligt? Både citron och crème fraiche har ju en frisk ton. (citron några fler friska toner än crème fraiche). Eller så var det helt enklelt så att jag är van att äta varmrökt lax till potatis och romsås och det är såå mycket godare!


Ugnsstekt lax med romsås

5-6 port

1 kg lax
1/2 citron
Salt, vitpeppar
2 dl crème fraiche
1 kruka dill

Romsås
3 dl crème fraiche
1/2 dl majonnäs
2 tsk citronsaft
3 msk hackad dill (brukar använda fryst)
1/2 rödlök
50 g röd kaviar
Salt, svartpeppar

Lägg laxen med skinnet i en smord ugnsform. Häll över saften från 1/2 citron, krydda med salt och vitpeppar. Hacka dillen och rör ihop det med crème fraiche, bred röran över laxen. Gratinera i 225 grader, ca 30 minuter.

Finhacka rödlöken till romsåsen. Rör ihop crème fraiche och majonnäs först och rör sedan ner resten av ingredienserna till såsen. Ställ in såsen i kylen tills serveringen.

2 kommentarer:

  1. Tycker att laxen ser fantasiskt god ut! Jag gillar citron i maten, så detta receptet ska jag prova :)

    SvaraRadera
  2. Har du testat att lägga en laxsida med köttet ner på en bädd av grovsalt. In i ugnen i ca 30 minuter sen tar man ut den och skrapar av saltet. Sen serverar man man kokt potatis och romsås... Sjukt gott. Jag tycker utan tvekan att det är godaste sättet att tillaga lax på. :)

    SvaraRadera