måndag 26 oktober 2009

Kålpudding

Ingen höst utan riktig husmanskost! Nu är jag absolut ingen höjdare på att göra kålpudding, detta var mitt andra försök. :) Jag gratinerade den i ugnen i en timme, men en stund till hade inte skadat för att få mer färg och mjukare kål. Om den börjar bli mörk kan man lägga över aluminiumfolie under tiden. Jag väljer att ha ris i köttfärsen och tycker inte att det behövs potatis och gräddsås till - något som annars verkar vara standard när det gäller kålpudding! ;)


Kålpudding
1 kg vitkål
1 dl vatten
2 msk sirap
Salt

600 g blandfärs
2 msk ströbröd
3 dl mjölk
1 gul lök
2 tsk salt
2 krm vitpeppar
2 dl ris

1 dl vatten
1 tsk köttbuljongpulver

Skär vitkålen i ca 2x2 cm stora bitar. Stek kålen i lite smör. Häll på vatten och sirap och fortsätt steka i 10-15 min tills kålen är mjuk.

Rör ihop ströbröd och mjölk, låt stå i 5 minuter. Hacka löken fint, rör ner den tillsammans med kryddor och ägg. Arbeta in färsen ordenligt, rör ner riset.

Häll hälften av vitkålen i en smord ugnsform, fördela köttfärsen ovanpå och lägg på resten av vitkålen. Rör ihop lite köttbuljong och häll det över kålpuddingen. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader, ca 1 timme - tills kålen är mjuk och brunfärgad.

Servera med lingonsylt och ev. potatis och gräddsås.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar