tisdag 25 november 2014

Tiptopbollar

Nä, men vad sägs... det är väl dags att jag tar mig i kragen och börjar uppdatera bloggen igen inför den stundande högtiden och bjuda på några recept på julgodis! Jag har redan tjuvstartat och först ut är dessa Tiptopbollar som jag hittade hos matplatsen. Tiptopbollar är gjorda av vanlig chokladbollsmet, fyllda med nougat och doppade i choklad. Riktigt gott!! Enligt originalreceptet ska man använda Marabou dubbelnougat som fyllning, delad i 16 bitar. Jag tycker Odense nougat är godare och använde en bit av den istället. 


Tiptop-bollar
15-20 st

100 g smör
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
1 msk espresso (kallt)
3 dl havregryn
ca 100 g nougat


200 g mjölkchoklad
kokos


Vispa socker, vaniljsocker och smör tills det blir mjukt och fluffigt. Tillsätt espresso, kakao och havregryn och blanda ordentligt. Låt smeten vila 1 h i kylen. 

Skär nougaten i ca 1x1 cm stora bitar. Forma chokladbollssmeten till bollar, platta ut dom lite, lägg en bit nougat i mitten och slut chokladbollen väl om nougaten. Doppa bollarna i choklad (jag lät bollarna vila i kylen en timme till) och strö lite kokos över innan chokladen hinner stelna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar