måndag 22 oktober 2012

Kyckling med grön curry

Haj haj!! Efter dryga månaden är jag nu tillbaka och har laddat upp med en hel del nya recept! Jag har varit sjukskriven i dryga två veckor pga en handledsoperation - höger hand naturligtvis. Inget allvarligt dock, jag har tagit ut en titanplatta som jag fick insatt efter en snowboardolycka (med krossad handled som följd) för 4 år sedan. 

Den här thaigrytan gjorde jag efter att ha provsmakat något likande på Maxi för några veckor sedan. En grytbas smaksatt med grön curry som är väldigt god och lätt att variera med de grönsaker man har hemma.



Kyckling med grön curry
5-6 port

600 g kycklingfilé
1 gul lök
1 röd paprika
1 gul paprika
1 orange paprika
1 burk bambuskott
1 burk vattenkastanjer
1 burk grön curry grytbas (400 ml)
1 burk kokosmjölk (400 ml)
1 citrongräs
Maizena för redning

Jasminris

Skär kycklingfilén i strimlor. Skala och skär löken i "båtar" (smala strimlor). Skär paprikorna i stimlor.

Bryn löken i olja tills den börjar mjukna. Tillsätt kycklingen och fortsätt att bryna. Tillsätt paprikan och stek några minuter till. Rör ner bambuskott och vattenkastanjer. Häll i grytbas och kokosmjölk, rör om och låt det sjuda i 10 minuter. Hacka ett citrongräs och lägg ner i grytan, smaka av med salt och peppar. Red ev. av grytan med maizena om du vill att såsen ska vara tjockare.

Servera med jasminris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar