söndag 23 januari 2011

Snabba frukostfrallor

Idag steg jag upp kl 7 för att baka frallor till frukost, det är alltid uppskattat när man har haft övernattningsgäster! När man ska baka på morgonen får det inte ta alltför lång tid utan max en timme tycker jag är rimligt. Scones går ju såklart ännu fortare, men jag tycker bättre om "riktigt bröd". Förra helgen gjorde jag mammas snabba frallor men idag, när jag var sugen på att testa något nytt, kom jag på att jag hade sett ett recept på Tulipans's bakblogg nyligen. Med det som grund (jag hade jag inget dinkel fullkornsmjöl hemma utan ersatte det med grahamsmjöl och fint rågmjöl) bjöds det på 12 goda, nybakade frallor vid 8-snåret. Varför så tidigt en söndag? För att övernattningsgästen var broder elektriker och vi "ville" alla komma igång med det resterande jobbet på ovanvåningen. Nu är snart den delen klar, elen är dragen - det som återstår av elektrikerjobbet är att sätta upp eluttag när målningen är klar plus att koppla in spotlightsen. :)


Snabba frukostfrallor
12 st

50 g jäst
4 dl vatten
1 tsk ljus sirap
1 tsk salt
3 msk olja
1 dl grahamsmjöl
2 dl fint rågmjöl (alt 2 dl grahamsmjöl)
7-8 dl vetemjöl

1 ägg

Smula jästen i en bunke och lös upp den i 37-gradigt vatten. Tillsätt sirap, salt och olja. Rör ner grahamsmjöl och fint rågmjöl. Arbeta in vetemjölet, knåda degen tills den blir smidig.

Stjälp upp degen på en bänk och dela den i 12 bitar. Rulla till bullar och lägg på en bakpappersklädd plåt. Sätt in plåten i ugnen. OBS! Ugnen ska vara kall när plåten sätts in. Sätt ugnen på 200 grader. Frallorna jäser under tiden ugnen blir varm och är färdiggräddade efter 20-25 minuter.

2 kommentarer:

  1. Tack för länken! Vad fina dom blev :) och visst uppskattas det när man stiger upp lite tidigare än alla andra och snor ihop lite färska varma frallor, några plus poäng får man allt ;)
    Själv tycker jag det är mysigt att stiga upp i tystnaden, koka en kopp kaffe och börja morgonen i lugn och ro.. kika runt på nätet och vänta på att frallorna man knådat snabbt ihop ska börja fylla huset med sin ljuvliga doft. Dessa gör jag ofta nu för tiden :)

    SvaraRadera
  2. Frallorna är läckra och så lätt att göra. Tack för denna läckra recept som nu ligger på min blogg!

    SvaraRadera