torsdag 23 juli 2009

Snabba frallor

Nostalgi så det förslår när man bakar mammas snabba frallor. :) Med fyra barn i familjen var detta ett snabbt och billigt sätt att få bröd till hela barnaskaran. Veckoransonen av dessa frallor plus skållat rågbröd bakades varje helg, fast då gjorde hon dubbel sats av receptet. Och jag känner faktiskt inte till några frallor som går snabbare att baka! Bullarna bakas ut på en gång och ska bara jäsa 15 minuter innan de gräddas i 7 minuter. Från det att du börjar plocka fram ingredienserna tills att du sitter och njuter av dina nybakta, mjuka frallor tar det knappt en timme.


Snabba frallor
20 st

75 g jäst (1,5 pkt)
50 g smör
5 dl vatten
1/2 msk salt
1 msk socker
12 dl vetemjöl special

Smula jästen i en degbunke. Smält smöret, häll i vattnet och värm tills det är 37 grader. Häll degvätskan över jästen och rör om tills den har lösts upp. Häll i socker och salt. Arbeta in mjölet, lite i taget, tills det blir en smidig deg. Knåda degen för hand i 5 minuter.

Dela degen i 20 bitar. Rulla till bullar och lägg på bakpappersklädd plåt. Låt jäsa under bakduk i 15 minuter.

Gr
ädda frallorna i mitten av ugnen i 250 grader, ca 7 minuter.

Före jäsning




Efter 15 minuter

46 kommentarer:

  1. Så tjusiga bröd! De ser verkligen supergoda ut...

    SvaraRadera
  2. Det här är vårt nya favoritbröd till helgerna! Tack för att du delar med dig och ger oss inspiration.

    /Jennifer

    SvaraRadera
  3. Hittade till din sida när jag googlade på frallor. Supergoda blev dom i alla fall ;) och skönt dom gick så fort att göra.

    SvaraRadera
  4. Jag gjorde dom i morse till min nyvakna sambo. Dom blev så goda. Men jag gjorde en lite egen variant på dom. Jag la upp receptet på minn blogg.

    SvaraRadera
  5. Snodde dit recept igår, blev goda faktiskt .. Ska lägga upp bild o receptet på min blogg. Använde Valmo frön med.

    SvaraRadera
  6. Verkligen smarriga.
    Jag köper aldrig frallor mer.

    SvaraRadera
  7. Wow, ska lätt baka sånna imorn, har sovmorgon, kommer bli PERFEKT! :D

    SvaraRadera
  8. Hej!

    Wow vilken fin blogg du har, rolig att läsa. La nyss till dig på bloglovin och undrar ifall du vill lägga till mig också? Hade blivit så glad då :)

    Tack, kram

    SvaraRadera
  9. Gör frallorna nu, de jäser. Väldigt härlig smidig deg att knåda, känns som att det här kan bli bra. Tack!

    SvaraRadera
  10. Googlade på frallor och fick upp din sida....och här blev jag kvar en stund. Har precis svalt en fralla av detta snabba goda recept. Mycket uppskattat av man och barn. Jag bytte hälften av vetemjölet till rågsikt. Blev kanon. Detta blir det fler gånger. Ska prova ditt recept på det Danska rågbrödet också. Trevlig blogg.

    Tusen tack
    Eva

    SvaraRadera
  11. Googlade på frallor och fick upp din sida....och här blev jag kvar en stund. Har precis svalt en fralla av detta snabba goda recept. Mycket uppskattat av man och barn. Jag bytte hälften av vetemjölet till rågsikt. Blev kanon. Detta blir det fler gånger. Ska prova ditt recept på det Danska rågbrödet också. Trevlig blogg.

    Tusen tack
    Eva

    SvaraRadera
  12. Tack för receptet ! Underbara att göra till helgerna .

    Tack igen
    Carina

    SvaraRadera
  13. Så goda de blev! Medan jag stod och försökte knåda in mjölet tänkte jag flera gånger att din mamma måste ha varit en stark kvinna, för tungt var det! Sen insåg jag att du och min Anna Bergeström-kokbok har olika uppfattningar om vikten på mjöl. Kokboken sa 55-60 gram/dl och enligt ditt recept är det 70 gram/dl. Så jag slängde i lite mer vatten och det blev lite bättre. Så nästa gång tar jag i 660-720 gram istället för 840.

    Annars tack för ett bra recept! Bland alla internetrecept är det fint att hitta ett som har fler år på nacken (kvalitet!) :)

    SvaraRadera
  14. Hej Julia!

    Ajdå, det var ju bra att fick ihop degen till slut trots allt! Det har helt rätt, jag har skrivit fel i receptet. Normalt sett räknar jag alltid att 1 dl mjöl väger 60 g. Vet inte varför jag skrivit 840 g? Jag har ett svagt minne av att jag vid något tillfälle fick använda mer mjöl än 12 dl när jag körde med assistenten. Det är ett tag sen jag bakade dessa nu så jag ska tänka på det nästa gång och se om jag behöver korrigera receptet eller inte. Till dess tar jag bort "840" gram. Tack för att du uppmärksammande mig!

    Mvh
    Camilla

    SvaraRadera
  15. Supergoda & jätteenkla att göra för en novis som mig, hällde ner en halv burk med kesella, mums.

    Nina

    SvaraRadera
  16. Jag bakar gärna dessa frallor på helgmorgnarna. Har lagt min variant receptet på bloggen och länkat till dig. Hoppas att det är okej!

    SvaraRadera
  17. Är det den röda eller blå jästen?

    SvaraRadera
  18. Jag brukar använda den blå jästen.

    Mvh Camilla

    SvaraRadera
  19. supergoda frallor =) bakade dem förra lördagen och ska baka dem igen idag =) jag hällde även i en skvätt rågsikt för att få dem lite mer grova än bara med vetemjöl =)

    SvaraRadera
  20. Fina frallor! Ska testa göra dom nu för de såg så goda ut.

    SvaraRadera
  21. Sitter och tuggar i mig en fralla nu. Men jag hade i mjölk istället förr vatten och slängde i lite grahamsmjöl eftersom vetemjölet inte räckte hemma =)
    Det är fint att ta vad man haver och så blir det så mumsigt!

    SvaraRadera
  22. Sökte på frallor och vips så har jag "dina" frallor på jäsning!
    Snart ska vi äta frukost jag & mina gossar..spännande! Blir säkert goooda!
    TACK :)

    SvaraRadera
  23. Kanske byta från 1,5 pkt jäst till 2 hela? Tycker dom e goda men väääldigt skumt recept

    SvaraRadera
  24. Jag letade efter recept till en skoluppgift (att planera och tillaga en soppa för högst 7 :- per portion och två timmars tillagningstid, helst med bröd till) och hittade äntligen detta! Det blev jättegott och gick verkligen fort. Tack så jättemycket!

    SvaraRadera
  25. Hehe ja receptet kanske kan tyckas vara lite skumt :) Mamma gjorde alltid dubbel sats (=3 hela paket jäst) men jag gör bara en plåt i taget och använder mig därför av 1,5 paket jäst. Gör gärna dubbel sats så blir det lite mindre skumt ;-)

    Mvh
    Camilla

    SvaraRadera
  26. Tusen tack!! Jag tag chansen och gjorde dem till mina gäster och det blev lika perfekta som på dina bilder. Gästerna trodde att jag hade beställt de varma från en konditori.

    Så enkelt o så goa! Tack igen!

    //Lycklig!

    SvaraRadera
  27. Superfina! Dessa måste jag testa på, ett måste!

    SvaraRadera
  28. Jag är inte den som bakar bröd, men detta kunde till o med jag fixa och riktigt goda var dom!! TACK för att du delar med dig =)

    SvaraRadera
  29. WOOOOOOOW Mamma har du vart på bageriet eller??? Det betyget fick jag.... hmmm borde baka oftare. Men Tusen tack för det goda receptet!!!! Super nice blogg i övrigt!

    Mvh Rebecca

    SvaraRadera
  30. Jag har provat dina bröd och de blev verkligen jättegoda. Att de är enkla att göra och går fort gjorde dem snäppet godare faktiskt. :-) Tusen tack för receptet!

    SvaraRadera
  31. Hela familjen älskar ditt underbara recept!!
    Tack för att du ger oss toppen recept! ;)

    //Alexandra

    SvaraRadera
  32. Tack så hemskt mycket för toppen recept!!
    Hela familjen älskar dessa! Finns väl inget mysigare än när hela familjen är samlad vid frukostbordet på helgerna och dessutom då få underbara frallor ;)

    Tack ännu en gång!
    Fortsätt med ditt bakande :)
    ( åh glöm inte dela med dig )

    //Alex

    SvaraRadera
  33. ÅH Perfekt! Precis vad jag letade efter!!! Ljusa frallor utan en massa kli eller rågmjöl i! Nu ska jag överraska mannen å barnen!!! MVH Lisa

    SvaraRadera
  34. Enkelt, snabbt och fantastiskt goda! Nu bakas det för fullt i vårt hem.

    SvaraRadera
  35. Hejsan! Bakade efter detta recpetet idag och det var så himla smidigt. Har inte smakat dem än men dem ser riktigt goda ut. Jag gjorde dock en lite grövre variant och bytte ut hälften av vetemjölet mot grahamsmjöl och rågmjöl. Ett litet tips, kommer att använda ditt recepet i min blogg när jag lägger upp receptet på dessa frallorna genom att länka till din blogg om detta är ok för dig?

    Mycket trevlig blogg har du!
    MVH
    Cecilia

    SvaraRadera
  36. provade dom i dag..blev jätte bra.tack för en bra blogg..mvh lillvargen

    SvaraRadera
  37. Sökte efter snabba frallor och hamnade på din blogg! Fantastiska bröd : ) Tack!

    SvaraRadera
  38. så glad att jag hittade detta recept,jätte goda frallor:)

    SvaraRadera
  39. blev supergoa! ändrade dock receptet lite granna :)

    tack <3

    SvaraRadera
  40. Dessa frallor bakar jag jätteofta sedan jag hittat ditt recept! Ibland byter jag ut lite av vetmjölet mot grahamsmjöl som omväxling :)

    SvaraRadera
  41. Upptäckte sent en söndag kväll att brödet var slut. Behövde ngt som gick snabbt att baka inför måndag morgon och frukosthungriga barn. Googlade och hittade det här receptet. Så denna mamma med fyra barn är himla nöjd. Väldans goda och populära blev dessa frallor :)

    SvaraRadera
  42. Blev super goda och fort gick det! Tack :)
    /Zahra

    SvaraRadera
  43. Detta superreceptet går att använda till hur mycket som helst. Har använd receptet otaliga gånger och har under resans gång ändrat vätskan till 2/3 vatten och 1/3 fil/yoghurt. Haft i skållade vetekärnor, russin, nötter, abrikos (hur gott som helst), linfrön... You name it, det går att använda allt möjligt. Frallorna blir ännu godare när degen får lov att jäsa en kvart extra. :)

    SvaraRadera
  44. Kanoners! Letade efter något som gick snabbt att göra och uppskattades av alla :)

    SvaraRadera
  45. De här är verkligen jättebra!!!

    SvaraRadera